woensdag 15 september 2010

3g

3G


De afgelopen drie jaar mocht ik vanuit CNV-Jongeren rondlopen in de wereld van jongeren met een beperking & dan specifiek de focus op; hoe krijgen we in Nederland de arbeidsparticipatie van deze jongeren omhoog. Wanneer je de harde cijfers beschouwd dan gaat de participatie juist omlaag ipv omhoog. Dit ondanks alle inspanningen die door vele partijen worden geleverd.

In die drie jaar ben ik tot de overtuiging gekomen dat deze problematiek alleen is aan te pakken door de volgende drie elementen te combineren;

Administratief ontzorgen

Zowel voor de werkgever als voor de uitkeringsgerechtigde is het knap lastig om aan het werk te gaan. Je komt bijna om in de papier winkel. Hier ligt een belangrijke rol voor de uitkeringsinstantie. Een “geen gezeur” garantie zou hier de uitkomst kunnen bieden of terwijl; de uitkeringsinstantie neemt de verantwoordelijkheid voor een deugdelijke papierwinkel op zich en levert eventueel nog in te vullen formulieren zoveel mogelijk kant-en-klaar aan.

Werk moet lonen

Een kreet die vaak gebezigd is maar nog te vaak weerbarstig uitpakt.
Van een uitkering richting een baan moet altijd een + opleveren.
Vaak moet je al diverse drempels over om überhaupt vanuit een uitkering aan de slag te gaan. Als je dan ook nog eens financieel er op moet toe leggen….dat kan echt niet!


Vinden

Wajongeren zijn lastig te vinden, lastig in beeld te krijgen en lastig te matchen met werkgevers. Daarom zou het goed zijn om 1 toegankelijke plek te ontwikkelen waar het zowel voor wajongeren als voor werkgevers interessant en prikkelend is om zich rechtstreeks te begeven.

4 opmerkingen:

  1. Hi Jasper!

    Daarom is er Valid Solution, die regelt de papierwinkel voor werkgevers en Valid People de vacaturebank.Dat is al ontwikkeld en in de lucht en bestaat uit werkgevers die graag willen.

    Als de doelgroep dat nou ook omarmt en erkend, kunnen we met z'n alle het systeem veranderen. Voor wat betreft het minimumloon, dat moet omhoog. Daar ga ik mij in ieder geval sterk voor maken in Den Haag.

    Dus wat gaan we doen Jasper, blijven we het er over hebben of gaan we aan de slag?

    Fijne dag! Nicolette www.validpeople.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gaat niet om het minimumloon maar om het feit dat als er wat mis gaat, de wajongere de dupe is ( en er gaat heel veel mis !!! ) en ook al zou het minimumloon omhoog gaan, aan de regelingen van het UWV kan helaas ook Validpeople niks veranderen.
    Zou er een garantie zijn, bij gezeur wordt sowieso de wajongere niet gedupeerd dan zou de participatie gelijk groeien !
    Goeie punten Jasper, volkomen mee eens !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jasper,

    Toen ik Googlede op 'hoogopgeleid' en 'wajong' kwam ik op een opiniestuk in de Volkskrant, door jou geschreven. Je schetst daarin heel treffend de situatie waarin ik me nu bevind; HBO afgestudeerd en tussen wal (UWV) en schip (reïntegratiebureau).

    Gezien al je bezigheden en je visie rondom Wajong zou ik je graag de volgende vraag willen stellen:
    zou je wat van je tips en geheimen met me willen delen wat betreft het vinden van werk?

    Groet!
    Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jasper,
    Ik mis een heel belangrijk punt in jouw verhaal en dat is 'arbeidsbegeleiding'. Een wajonger zomaar in een bedrijf aan het werk zetten gaat niet werken. Er moet gekeken worden wat iemand kan, wat er aangepast moet worden, aan welke regels beide partijen zich moeten houden. Ik kan nog wel even zo door gaan.
    Maar kort gezegd komt het er op neer dat als er geen goede begeleiding is op de werkvloer dan is elk reintegratieproject gedoemd te mislukken.

    BeantwoordenVerwijderen